دانستنیها, سیر سیاه

فوائد سیر

فوائد سیر

فوائد سیر، یکی از با ارزش‌ترین مواد غذایی در روی زمین است. از زمانهای قدیم از این گیاه استفاده می‌کردند، و در نوشته‌های یهودیان، یونانیها، بابلیها، رومیان و مصریان باستان به آن اشاره شده‌است. ظاهراً، افرادی که اهرام ثلاثه مصر را ساخته‌اند، برای به دست آوردن استقامت و نیرو هر روز می‌خوردند‍! 

کاهش فشارخون

سیر به دلیل فعالیت یکی از اجزای سازنده خود، متیل آلیل تری سولفید که دیواره رگ‌ها را گشاد می‌کند، باعث کاهش فشار خون می‌شود. این گیاه با جلوگیری از تجمع پلاکت، خون را رقیق می‌کند که این عمل از خطر لخته شدن خون می‌کاهد و در پیشگیری از حملات قلبی مفید می‌باشد.

 علاوه بر این، میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد، به هضم غذا کمک می‌کند و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و ناخوشی‌ها، از جمله سرطان، مفید است. این گیاه محرکی قوی برای دستگاه دفاعی بدن و آنتی‌بیوتیکی طبیعی می‌باشد. 

کاهنده کلسترول خون

می‌توان به صورت تازه یا به شکل تکمیلی مصرف کرده یا از روغن آن استفاده نمود. دارای مشتق اسید آمینه‌ای به نام آلی‌ئین می‌باشد. هنگامی که سیر خورده می‌شود، آنزیم آلی‌یناز که آلی‌ئین را به آلی‌سین تبدیل می‌کند آزاد می‌شود. آلی‌سین اثر آنتی‌بیوتیکی دارد.

 این ماده از تأثیر ضد باکتریایی استفاده می‌کند و به طوری که تخمین زده‌اند، اثر آن معادل ۱٪ تأثیر پنی‌سیلین می‌باشد. به دلیل خواص آنتی‌بیوتیکی سیر، در زمان جنگ جهانی اول از آن برای درمان زخم‌ها و عفونت‌ها و پیشگیری از بیماری قانقاریا استفاده می‌کردند.

 استفاده از سیر برای پیشگیری از عفونت‌های قارچی، از جمله عفونت قارچی انگشتان پا، عفونتِ قارچی سیستمیک و التهاب مخمری واژن نیز مؤثر می‌باشد. 

 روغن این گیاه برای قلب و روده بزرگ مفید است، و در درمان آرتریت، عفونتِ قارچی و اختلال‌های گردش خون مؤثر می‌باشد. برای درست کردن روغن ، حبه‌ها را پوست کنده (زیرا ممکن است پوست سیر حاوی خاک و باکتری باشد و روغن را آلوده کند) و آن‌ها را به صورت کامل به یک لیتر روغن زیتون یا روغن دانه شلغم روغنی اضافه می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *